G&G Multifunctional Electronic Target (M.E.T.)

G&G M.E.T.Den Taiwanesiska tillverkaren G&G Armament har lanserat målskyttesystemet Multifunctional Electronic Target och förkortas M.E.T.

Read the G&G Multifunctional Electronic Target (M.E.T.) review in English Read the G&G Multifunctional Electronic Target (M.E.T.) review in English

Innehåll

G&G M.E.T. och vad som ingår.
G&G M.E.T. i skyddande plastförpackning. G&G M.E.T. i L-formad kartong. Bruksanvisning på L-formade kartongens baksida och undersida.

M.E.T.-enheterna levereras i en L-formad kartonglåda med skyddande yttre plastförpackning. I förpackningen följer det med 5 stycken enheter tillsammans med batterier (5 x 4 st) och kablar (6 st). Det följer inte med någon någon lös bruksanvisning (åtminstone inte till detta recensionsexemplar) men däremot så är det en tillräcklig beskrivning på kartongens baksida och botten. På tillverkarens hemsida finns bruksanvisningen som PDF.

Varje enhets batterier är placerade under varje enhet. Kablarna är placerade bakom så att kartongen behöver öppnas på kortsidorna för att komma åt dessa. Öppnad kartong.

I kartongen är respektive enhets batterier placerade under varje enhet. Kablarna är placerade bakom så att kartongen behöver öppnas på kortsidorna för att komma åt dessa.

Utseende och funktion

G&G M.E.T.En enhet ser ut som en rund klump med en grön kupol av gummi. Det är svart skyddsgummi på alla utom en som har gul färg istället.

Framsida. Baksida. Botten med en DIP switch.

Vid första anblicken kan det vara svårt att se skillnad på vad som är fram och vad som är bak men kollar man på gummit så ser man att det finns två luckor på vardera sida i olika bredder. Luckan på framsidan döljer startknappen och ovanför där är högtalaren samt luftutblås. Luckan på baksidan är lite bredare och döljer två stycken uttag för att koppla in kablarna som förbinder enheterna med varandra.

På undersidan av enheten finns det två stycken små reglage (DIP Switch) och dessa ändrar man enhetens ljud med. Totalt finns det fyra ljud och man måste ändra till önskat på varje och därefter starta om allt via mastern. I mitten finns ett hål med gängor i för att troligtvis sätta upp på något stativ. Dock är hålstandarden inte samma som för kamerastativ då hålet har en liten smalare diameter (testat med flera kamerastativ).

Gummiskyddet. Gummiskyddet tas av genom att dras neråt. Gummiskyddet sätts dit genom att dras neråt.

Gummiskyddet tas av genom att dras neråt och sätts dit igen genom att dra det ner ovanifrån. Det är lite pilligt och för att det inte ska hamna snett så finns det spår på sidorna som gummiskyddet ska klaffa med.

Framsidan utan gummiskyddet. Baksidan utan gummiskyddet. Batterifack.

På enhetens framsida finns både startknappen för att manövrera men även högtalaren. Intill startknappen finns det ett uttagshål som förmodligen är till för att koppla in någon kabel för att på så sätt manövrera dessa från långt håll. Eftersom att träffregistreringen sker genom pneumatik så finns lufthålet intill högtalaren.

 

Istoppade batterier.

 

På baksidan finns uttag för att koppla ihop enheter och ett batterifack. Varje enhet drivs av 4 st AAA-batterier.

Seriekoppling

Seriekopplad enhet.
Kablar. Isatta kablar. Seriekopplade enheter.

Enheterna seriekopplas ihop och dom i ändarna har bara en kabel. Det spelar ingen roll vilket uttag som används, huvudsaken att de inte kopplas ihop till en krets.

Enligt tillverkaren så kan upp till 25 stycken enheter kopplas ihop och varje kabel mellan kan vara 15 meter.

Inuti

Den gröna gummikupolen fungerar bra som sugpropp.
Den gröna gummi-halvgloben är borttagen. Kretskortet. Kretskortet.

Den gröna gummikupolen fungerar bra som sugpropp. När den är bortplockad ser man LED-lampor och kablar. Om enheten tas i sär ännu mera hittar man ett kretskort.

Funktioner och spellägen

G&G M.E.T. i drift.

När önskat antal enheter är ihopkopplade så håller man in startknappen på den man vill ska agera master, förslagsvis väljs den med gul skyddsgummi för att lätt hålla koll på vem som är masterenheten. Det spelar ingen roll ifall den man vill ska agera master är placerad i någon ytterkant eller om den är i mitten. När en enhet är master så inaktiveras alla andra enheters startknappar.

Det finns fyra stycken spellägen och direkt när man startar så kommer man in i första spelläget. Vill man sedan till spellägena två till fyra så ska man trycka ner knappen två gånger eller flera för att komma till respektive.

När man startar upp så ljuder en signal och alla enheter blir blåa. När man trycker in startknappen för att ändra till ett annat spelläge så blinkar varje enhet så många gånger med rött sken, tex spelläge tre så blinkar dem tre gånger.

Eftersom att vald masterenhet inaktiverar alla andra enheters startknappar så måste alla inställningar göras från samma.

Som nämnts tidigare så finns det fyra stycken olika ljud att välja mellan och där ändrar man direkt på varje enhet. Efter detta krävs omstart av samtliga.

1. Competition Mode (startläget)

I det här läget så lyser alla enheter blåa och sen när en av dem träffas ändras färgen till röd på denna och alla andra släcks. För börja om krävs ett tryck på startknappen för att börja om igen.

2. Versus Mode

I det här läget lyser först bara masterenheten blått. Efter att den blivit träffad börjar den att blinka i fem sekunder och efter det så börjar alla enheter lysa blått. Den som blir träffad först börjar lysa rött och alla andra slocknar. Efter fem sekunder så återgår det till att masterenheten lyser blått och efter det redo att spelas igen.

3. Random Mode

I det här läget lyser först bara masterenheten blått. Efter att den blivit träffad så blinkar den i fem sekunder och därefter tänds en efter en av de återstående fyra enheterna de blivit träffade. När sista blivit träffad så lyser den rött i några sekunder och övergår sedan till att masterenheten börjar lysa blått och är då redo att spelas igen.

4. Practice Mode

I det här läget så lyser alla enheter blått och släcks därefter vartefter som de blivit beskjutna. När alla blivit beskjutna så lyser sista träffade rött i fem sekunder innan alla tänds blåa igen och redo att bli beskjutna.

Tillbehör och reservdelar

Längre kablar kablar, gröna gummikupoler och svarta och gula skyddsgummin finns tillgängliga från tillverkaren. Tillgängliga kabellängder är 0,5 m, 1 m, 5 m, 10 m och 15 m.

Fälttest

Dessa enheter kan ställas plant (tex på ett bord) eller placeras i max 45° vinkel, annars kan det bli fel med träffregistreringen. Vi har testat att skjuta på dessa när de stått i vinklarna 0° och ca 45°. Som tidigare nämnts så är hålen bakom något för små för att passa till kamerastativ, i alla fall de kamerastativ vi testat med. På grund av den runda träffytan så föredrar vi dem i 45°.

Enheterna registrerar träffar utan problem. Enligt tillverkaren så ska dessa registrera träffar med en kraft på mellan 0,2 och 2 Joule.

Ljuset och Ljudet är ganska bra så man både ser färgerna och hör träffljuden när man står en bra bit från dem.

Slutsats

M.E.T. från G&G Armament är väldigt enkla och det är roligt att skjuta på dessa mål i och med ljus och ljud. Produkten fungerar utmärkt för att träna prickskytte både ensam och med flera. Spellägena 2 till 4 som inte kräver att knapptryck på masterenheten (som krävs i spelläge 1) gör att man kan hålla på ganska länge utan att tröttna.

Vi hoppas att tillverkaren kommer lansera flera tillbehör till detta koncept, till exempel stativ för att sätta upp dem 45° och någon möjlighet att kontrollera dem från längre avstånd så att man slipper gå fram till masterenheten och ändra inställningar. I framtida versioner av M.E.T. så får gärna anslutningen mellan varje enhet vara trådlös så att man slipper kablarna.

G&G M.E.T. kostar exempelvis $ 209 hos WGC Shop.

Denna recension är skriven av Daniel (Koordinator produkttestning) och Johan (Produkttestare) samt några till har varit med och testat den. Tillverkaren G&G Armament har för sett oss med produkten.